قسمت ششم ( آخر) : تحلیل ابرتلاوت مدثر - قیامت شیخ عبدالباسط

فراز اول :  بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ

فراز دوم : لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ

فراز سوم : کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ  وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ

فراز چهارم : فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّى وَلَکِنْ کَذَّبَ وَتَوَلَّى  ثُمَّ ذَهَبَ إِلَى أَهْلِهِ یَتَمَطَّى أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى
فراز پنجم : أَلَمْ یَکُ نُطْفَةً مِنْ مَنِیٍّ یُمْنَى ثُمَّ کَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَیْنِ الذَّکَرَ وَالْأُنْثی أَلَیْسَ ذَلِکَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ یُحْیِیَ الْمَوْتَى


دانلود فراز : 1...2...3...4...5


فراز اول به زیبایی کامل در نغمه رهاوی اجرا شده
تحریرها : بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِیرَهُ

فراز دوم را استاد در نغمه رهاوی شروع میکند و بعد از اشاره ای به عجم انتقالی بسیار زیبا به چهارگاه دارد.

رهاوی: لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ 
عجم :  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَا

چهارگاه : هُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ
این ترکیبات و انتقالها ، بسیار زیبا و دلنشین بهم پیوسته اند طوری که در ترکیب چند نغمه یا مقام چنان مهارتی بخرج داده میشود که آب از آب تکان نمیخورد.

تحریرها : لَا تُحَرِّکْ بِهِ لِسَانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ  إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ

فراز سوم توده ای سهمگین از حزن در تلاوت است . مسلما اندیشه در این آیات بهمراه استماع این فراز اشک از چشم هر مستمعی را روان خواهد ساخت . این فراز در چهارگاه اجرا شده است .
نکته :در قرآن کریم (در روایت حفص از عاصم ) 4 مورد سکت وجود دارد که یکی از این 4 مورد در عبارت ( مَنْ رَاقٍ ) است . در سکت مکثی کوتاه بدون تجدید نفس انجام میگیرد .

تحریرها :  کَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِیَ  وَقِیلَ مَنْ رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ
تحریر در صداهای کوتاه بسیار دشوار است که در عبارت (التَّرَاقِیَ) بسیار زیبا اجرا شده است .  در سه تحریر ( رَاقٍ  وَظَنَّ أَنَّهُ ) به تمام معنا ، زیبایی تحریر را میشنویم . در این سه تحریر توازن و همگامی وجود دارد که باعث ظرافت و زیبایی هنرمندانه این فراز شده است. همچنین تحریرهای ( الْفِرَاقُ و مَسَاقُ ) از یک جنس هستند و سرعت بالایی در اجرای آن بکارگرفته شده است . تحریر ( إِلَى ) از جمله تحریرهایی است گمشده تلاوتهای قاریان ایرانی است و بندرت از این تحریرهای جذاب و فنی در کشورمان استفاده میکنند. تحریر (یَوْمَئِذٍ ) بسیار فنی است و در این فراز در قسمت قرمز رنگ حدود 0.5 ثانیه سه تحریر پی در پی و جذاب با فواصل معین زده میشود .
و نکته بعدی در اجرای فاخر قفله (
الْمَسَاقُ) است که استاد حاذقانه ، ظرافت را با قدرت و سرعت  ترکیب کرده است که حاصلش این قفله جاودانه شده است .


در فراز چهارم شاهد یک نفس طولانی از استاد هستیم . این فراز در چهارگاهِ مخصوص به سبک شیخ عبدالباسط اجرا شده . اگر به لحن این فراز توجه کنید ، دو آیه آخر از این فراز یعنی ( أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى ثُمَّ أَوْلَى لَکَ فَأَوْلَى) در حالتی معناگرایانه در حالت لحنی سرزنش مداری خوانده شده است .

در تحریرهای فاخر این قطعه نیز میتوان به تحریر ( یَتَمَطَّى ) اشاره کرد که بسیار شگفت انگیز اجرا شده است.

و اما در فراز پنجم زبانمان قاصر از توصیف این قطعه جاودانه است . فقط با اشاره به اینکه نفس اول در چهارگاه و نفس دوم در عجم اجرا شده ، شما را دعوت میکنم به شنیدن این مقاطع جاودانه .

الحمد لله

منبع این نوشته : منبع
فراز ,تحریر ,عَلَیْنَا ,إِنَّ ,ثُمَّ ,لَکَ ,إِنَّ عَلَیْنَا ,أَوْلَى لَکَ ,جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ ,عَلَیْنَا جَمْعَهُ ,فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ ,جَ